Plenair Van den Oetelaar bij voortzetting behandeling Pakket Belastingplan 2026



Verslag van de vergadering van 16 december 2025 (2025/2026 nr. 13)

Status: ongecorrigeerd

Aanvang: 16.49 uur

Een verslag met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.


Bekijk de video van deze spreekbeurt

De heer Van den Oetelaar i (FVD):

Dank u wel, voorzitter. Ook dank aan de minister en de staatssecretaris voor de heldere antwoorden. Ik wil graag nog even terugkomen op de youngtimerregeling. Vrijwel iedereen gaat ervan uit dat een versobering van de youngtimerregeling gigantische extra inkomsten oplevert voor de schatkist. Wij betwisten dat. De heer Kroon wees terecht op de gemiddelde nieuwprijs van een youngtimer, die rond de €85.000 ligt. Er zijn echter ook auto's die aanzienlijk duurder zijn, zoals een Mercedes S-klasse of een BMW 7-serie. Deze zijn als youngtimer verkrijgbaar voor €15.000, maar kosten nieuw vaak meer dan €180.000.

In zo'n auto rijden is niet alleen veilig, maar ook bijzonder, comfortabel en plezierig. Rijders van youngtimers zijn doorgaans mensen die fiscaal bewuste keuzes maken en altijd zoeken naar optimale oplossingen. Niemand van hen zal tienduizenden euro's aan bijtelling per jaar gaan betalen voor een auto van vijftien jaar of ouder. Ze zullen in plaats daarvan zorgvuldig hun kilometers registreren om bijtelling te vermijden, de auto privé gebruiken en aan de zaak declareren tegen €0,23 per kilometer of overstappen op een auto van 25 jaar of ouder. Ik garandeer u: vrijwel niemand zal die verhoogde bijtelling straks betalen. Het heeft volgens ons dus ook geen enkele zin om te discussiëren over hoe al dat extra geld moet worden besteed.

Laat ik vooropstellen dat FVD geen voorstander is van de versobering van de youngtimerregeling. Wat ons betreft was deze prima zoals hij was. Maar om de regering te behoeden voor een kapitale fout, stellen wij een cap voor op het bedrag waarover bijtelling wordt berekend, bijvoorbeeld een maximum van €50.000 voor auto's van vijftien jaar of ouder. Als dit niet gebeurt, zal de schatkist juist geen extra inkomsten binnenhalen uit deze duurdere modellen, omdat die categorie in geen enkel geval meer gebruikmaakt van de bijtellingsregeling. Het gevolg zal zijn dat op de weg vooral goedkope, kleine en minder aantrekkelijke youngtimers overblijven. Dat is niet alleen esthetisch minder fraai, maar ook onveilig en minder plezierig voor de rijders. Hiertoe dienen wij de volgende motie in.

De voorzitter:

Maar eerst is er een interruptie van de heer Van Strien.

De heer Van Strien i (PVV):

Ik vroeg me af wat de bijtelling van een vijftien jaar oude Maybach nu is. Die vraag stel ik aan de heer Van den Oetelaar.

De heer Van den Oetelaar (FVD):

Ik weet waar de heer Van Strien naartoe wil, maar die heb ik privé, dus die zit niet in de bijtellingsregeling. Het antwoord zal ik jullie besparen.

Dan de motie.

De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat de versobering van de youngtimerregeling leidt tot een bijtelling van 22% over de volledige oorspronkelijke cataloguswaarde voor auto's tussen 15 en 25 jaar oud;

constaterende dat veel youngtimers een hoge oorspronkelijke cataloguswaarde hebben (gemiddeld rond €85.000, met uitschieters naar €180.000 voor luxe modellen), waardoor de bijtelling tienduizenden euro’s per jaar kan bedragen voor een auto van 15 tot 25 jaar oud;

overwegende dat zakelijke rijders fiscaal bewust zijn en bij zo'n hoge bijtelling alternatieven zullen kiezen, zoals strikte kilometerregistratie, declareren van kilometers of overstappen naar een auto van 25 jaar of ouder;

overwegende dat dit gedragseffect ertoe leidt dat de geraamde inkomsten voor de schatkist (54 miljoen euro) beperkt blijven, terwijl vooral duurdere, comfortabele en veilige youngtimers van de weg verdwijnen ten gunste van goedkopere, kleinere en minder veilige modellen;

verzoekt de regering om bij de versobering van de youngtimerregeling een cap in te voeren op de waarde waarover bijtelling wordt berekend, te weten een maximum van €50.000 voor auto's van vijftien jaar of ouder, zodat hogere bedragen buiten de bijtelling vallen en de beoogde opbrengst beter wordt gerealiseerd zonder negatieve effecten op verkeersveiligheid en rijcomfort,

en gaat over tot de orde van de dag.

De voorzitter:

Deze motie is voorgesteld door de leden Van den Oetelaar en Beukering.

Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Daarmee maakt zij deel uit van de beraadslaging.

Zij krijgt letter R (36812).

Dan geef ik tot slot graag het woord aan de heer Kroon van de fractie van de BBB.