Verslag van de vergadering van 16 december 2025 (2025/2026 nr. 13)
Status: ongecorrigeerd
Aanvang: 16.35 uur
Een verslag met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
De heer Koffeman i (PvdD):
Dank u wel, voorzitter. Ik wil de staatssecretaris en de minister graag heel hartelijk danken voor de uitgebreide beantwoording. Fijn is de toezegging dat het voornemen is dat er een overgangsregeling komt voor youngtimers. Milieutechnisch is het beter om een youngtimer van 15 jaar oud te rijden dan een oldtimer van 25 jaar oud, dus dat zou in ieder geval een goede toevoeging zijn aan de rechtszekerheid van de mensen die daar gebruik van maken.
We zijn ook blij met de toezegging van de staatssecretaris dat er in ieder geval onderzoek gedaan wordt om te kijken hoe we e-timers kunnen behouden voor dit land. Het gaat in heel rap tempo. Er is dit jaar al bijna 400 miljoen weggelekt van de bevorderingsmaatregelen die het kabinet genomen heeft. De export van elektrische auto's is in de eerste helft van dit jaar ruim verdubbeld ten opzichte van vorig jaar. De staatssecretaris heeft de vluchtigheid van de departementale verantwoordelijkheid meerdere malen benadrukt tijdens dit debat. Om die reden wil ik ter ondersteuning graag een motie indienen waarin het kabinet wordt opgeroepen om onderzoek te doen naar hoe we het lek op korte termijn kunnen dichten. Die motie luidt als volgt.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
overwegende dat grote aantallen gebruikte elektrische auto's na vijf jaar zakelijk gebruik worden geëxporteerd naar het buitenland en daarmee niet beschikbaar blijven in het Nederlandse tweedehandsaanbod;
overwegende dat de groei van de export van tweedehands elektrische voertuigen in 2025 verdubbeld is ten opzichte van 2024;
overwegende dat daarmee de effecten van honderden miljoenen door de overheid geïnvesteerde stimuleringsmaatregelen weglekken naar het buitenland;
verzoekt de regering te onderzoeken welke maatregelen genomen kunnen worden om meer elektrische voertuigen te behouden voor de Nederlandse tweedehandsmarkt, en daarover binnen zes maanden te rapporteren aan de Kamer,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Koffeman, Nicolaï en Kroon.
Naar mij blijkt, wordt de indiening ervan voldoende ondersteund. Daarmee maakt zij deel uit van de beraadslaging.
Zij krijgt letter O (36812).
De heer Koffeman (PvdD):
Dan heb ik nog een vraag aan de staatssecretaris over twee moties uit 2023 waarvan niet helemaal duidelijk is of die wel of niet zijn uitgevoerd. Het gaat om de motie-Koffeman van 31 oktober, waarin gevraagd wordt de verhoogde heffing op dranken zonder toegevoegde suikers op nul te zetten, en de motie-Visseren-Hamakers van 12 december 2023, waarin wordt gevraagd om geen verbruiksbelasting voor drank zonder toegevoegde suikers te hanteren. De staatssecretaris heeft aangegeven dat er inderdaad op een aantal niet-gearomatiseerde dranken geen verbruiksheffing wordt geheven, maar in de toelichting staat ook dat het om zuivel en soja gaat. Ik wil dus heel graag weten van de staatssecretaris of dat ook geldt voor andere granendranken. De staatssecretaris heeft eerder aangegeven dat hij kans zag om per 1 januari 2027 geen verbruiksbelasting meer te heffen op pure vruchten- en groentesappen. Misschien kan de staatssecretaris daar ook nog een korte toelichting op geven.
Mevrouw Moonen i (D66):
Gisteren stelde u de vraag over oude auto's, namelijk of het beter is om daarmee door te rijden. U was toen heel stellig en zei: dat is beter voor het milieu dan het fabriceren van nieuwe elektrische auto's. Ik wil toch graag weten wat daarbij uw bron is. Voor zover wij vandaag bronnen hierover hebben geraadpleegd, zien wij namelijk een andere uitkomst: oude auto's stoten juist veel fijnstof, stikstofoxiden en CO2 uit; daarmee lang blijven doorrijden is uiteindelijk minder gunstig voor het milieu. Mijn vraag blijft dus nog altijd: hoe kwam u aan die stelligheid? Wat is uw bron daarbij?
De heer Koffeman (PvdD):
Het gaat dus niet zozeer om de uitstoot, maar om de energie die nodig is om auto's te produceren. Dat betreft niet per se elektrische auto's, maar auto's in het algemeen. In het algemeen kan je zeggen dat het langer gebruikmaken van een auto minder energie vergt dan veelvuldig auto's vervangen, maar ik heb daar geen recente bronnen voor; die ga ik voor u opzoeken.
De voorzitter:
Ik dank u wel. Dan geef ik graag het woord aan mevrouw Visseren-Hamakers.