Verslag van de vergadering van 16 december 2025 (2025/2026 nr. 13)
Status: ongecorrigeerd
Aanvang: 15.57 uur
Een verslag met de status "ongecorrigeerd" is niet voor citaten en er kan geen recht aan ontleend worden.
De heer Martens i (GroenLinks-PvdA):
Wij gaan beginnen. Voorzitter, dank u. Ik dank de staatssecretaris en ook de minister voor de beantwoording. Ik beperk mij vooral tot het indienen van een motie over vereenvoudiging.
De Kamer,
gehoord de beraadslaging,
constaterende dat:
• er een breed politiek draagvlak bestaat voor een vereenvoudiging van het belastingstelsel met betrekking tot onder andere de uitvoeringslasten voor burgers, bedrijven en overheid, en de aantallen en effectiviteit van fiscale regelingen;
• het Instituut voor Publieke Economie een heldere definitie adviseert als startpunt van een vereenvoudiging in het rapport "Waarom een eenvoudiger belastingstelsel niet zonder heldere definitie van complexiteit kan";
• de Verklaring Bestaanszekerheid 2025 bij de bestuurlijke Top Bestaanszeker Nederland op 3 december jongstleden ook aangeeft dat een vereenvoudiging van fiscale regelingen noodzakelijk is voor bestaanszekerheid;
• het rapport "Weten is nog geen doen. Een realistisch perspectief op redzaamheid" van de WRR pleit voor een vereenvoudiging van het belastingstelsel;
overwegende dat:
• fiscale regelgeving de afgelopen jaren het stelsel per saldo niet eenvoudiger gemaakt heeft, ondanks de breedgevoelde wens tot vereenvoudiging;
• een integrale belastingstelselherziening nog ruime tijd zal vragen;
• het onwenselijk is dat het stelsel in de tussentijd, en ook na het realiseren van een stelselherziening, sluipenderwijs jaarlijks groeit in complexiteit;
• complexiteit in essentie gedefinieerd kan worden als de moeite die het betrokkenen kost om het stelsel te begrijpen en ernaar te handelen;
verzoekt de regering:
• een hanteerbare definitie te ontwikkelen voor complexiteit van het belastingstelsel;
• aan de hand van deze maatstaf zorg te dragen dat vanaf het Belastingplan 2027 en verder het jaarlijkse pakket belastingwetgeving per saldo een vereenvoudigend effect heeft op de fiscaliteit, en hierover te rapporteren,
en gaat over tot de orde van de dag.
De voorzitter:
Deze motie is voorgesteld door de leden Martens, Bakker-Klein, Holterhues, Schalk, Baumgarten, Van der Goot, Hartog en Van Strien.
Zij krijgt letter H (36812).
De heer Martens (GroenLinks-PvdA):
Ik constateer dat ik mijn moties korter moet formuleren, als ik dit allemaal zo moet voorlezen. Ik geef een toelichting hierop. Het past bij de reflectieve rol van de senaat om bij te sturen op het gegeven dat de jaarlijkse pakketten belastingplan ondanks alle goeie intenties de complexiteit vergroten en de begrijpelijkheid en uitvoerbaarheid voor burgers en de Belastingdienst verminderen. We moeten deze in onze ogen sluipende ontwikkeling — dit kan technisch lijken, maar dat is het niet — in het licht trekken en daarop bijsturen. Dat gaat ook om initiatief vanuit het parlement. De staatssecretaris memoreerde daaraan, met recht en reden. Dat vraagt wel eerst om dat inzicht. Mijn bedoeling van hier niet zelf zo'n norm formuleren is om de staatssecretaris de ruimte te geven om tot een deskundige, werkbare norm te komen. Meten is weten, en dat inzicht is een startpunt om de incrementele, groeiende complexiteit te stoppen.
Ik kom nog slechts op één ander punt terug. Dat is de inkoop van eigen aandelen. Wij wachten het genoemde onderzoek af. Wij vervolgen de discussie dan, zo kan ik nu al aankondigen, want wij moeten daar iets aan doen. Ik heb een aantal belastinglekken aan de kapitaalkant aangewezen. Dit is er daar een van. Dit kost 2,2 miljard per jaar. Vertaal dat eens naar de inkomstenbelasting. Die kun je dan fors verlagen. Het soort lekken zoals deze vergroot dus de druk op werkende mensen. Daar moeten wij heel kritisch naar blijven kijken, ook als dat ingewikkeld is.
Dank u wel.
De voorzitter:
Ik dank u wel. Dan geef ik graag het woord de heer Van Strien namens de PVV.