1.Vaststellen agenda
2.COM(2025)837
Proposal for a Regulation amending Regulations (EU) 2016/679, (EU) 2018/1724, (EU) 2018/1725, (EU) 2023/2854 and Directives 2002/58/EC, (EU) 2022/2555 and (EU) 2022/2557 as regards the simplification of the digital legislative framework, and repealing Regulations (EU) 2018/1807, (EU) 2019/1150, (EU) 2022/868, and Directive (EU) 2019/1024 (Digital Omnibus)
NB: voorgesteld wordt de agendapunten 2, 3, 4 en 5 gezamenlijk te behandelen.
Beslispunten
-
1.Wensen de commissies de voorstellen opgenomen in de agendapunten 2, 3, 4 en/of 5 in behandeling te nemen?
-
2.Wenst de commissie EZ/KGG betrokken te worden bij de behandeling, leidend tot gezamenlijke commissievergaderingen?
-
3.Wordt het voorstel van het lid Van de Sanden gesteund om de Kamer voor te stellen een of meer rapporteurs aan te wijzen?
-
4.Zo ja, welke leden wensen in werkgroepverband werkzaamheden op te pakken om in kaart te brengen welke informatiebehoefte er bestaat m.b.t. de voorstellen van de Europese Commissie, alvorens een voorstel te doen aan de Kamer om een of meerdere rapporteurs te benoemen?
-
5.Zijn er in dit stadium nog andere behandelopties die de commissie(s) wil(len) overwegen?
Toelichting
In het Europees Werkprogramma Eerste Kamer 2025 (vastgesteld op 20 mei 2025) is het pakket Digitale Omnibus als prioritair aangemerkt door de commissie DIGI.
Op verzoek van het lid Van de Sanden is het op 19 november 2025 door de Europese Commissie gepubliceerde Digitale omnibus pakket betreffende vereenvouding van EU-digitaliseringswetgeving heden geagendeerd. Bijgevoegd treft u een notitie van zijn hand waarin hij het belang van het onderwerp uiteenzet en toelichting om welke reden hij wil voorstellen, op basis van artikel 40 van het Reglement van Orde van de Eerste Kamer, de Kamer een of meer rapporteurs te laten aanwijzen. Bij dit agendapunt treft u een notitie waarin het lid Van de Sanden zijn voorstel toelicht.
Ook heeft hij de vraag opgeworden of wellicht andere commissies bij de behandeling betrokken worden worden. Voor de commissie EZ/KGG kan relevant zijn te weten dat de minister van Economische Zaken eerstverantwoordelijke is in dit dossier (verlaging regeldruk voor bedrijfsleven) en dat de voorstellen geagendeerd worden in de Telecom-Raad. Voor wat betreft de raakvlakken met privacy/bescherming persoonsgegevens: In de commissie J&V is enkele jaren geleden de totstandkoming van de Algemene Verordening Gegevensbescherming uitgebreid behandeld. Sinds de instelling van de commissie Digitalisering in januari 2024 zit het onderwerp bescherming persoonsgegevens (nationaal en Europees) in de portefeuille van deze commissie, al heeft de staatssecretaris van Justitie en Veilgheid 'bescherming persoonsgegevens inclusief Autoriteit Persoonsgegevens' in zijn takenpakket. De commissie J&V is geïnformeerd dat het Digitale Omnibus-pakket heden geagendeerd staat om de wijze van behandelen te bepalen.
In de commissievergadering van 25 november 2025 van de commissie Digitalisering heeft de commissie besloten eerst meer informatie af te wachten over de wijze van behandelen in de Tweede Kamer en de BNC-fiches van het kabinet met betrekking tot de voorstellen in het Digitale Omnibuspakket.
De de commissie Digitale Zaken van de Tweede Kamer heeft het volgende besloten:
Ter tafel hebben de leden El Boujdaini (D66) en Van den Berg (JA21) zich aangemeld als rapporteur voor het Digitale Pakket (de verordening Digitale Omnibus, de verordening Digitale Omnibus AI en de Data Strategie). Aanvullende belangstelling voor het rapporteurschap wordt schriftelijk geïnventariseerd. Ter tafel heeft het lid Emiel Van Dijk (PVV) zich aangemeld als rapporteur op het voorstel voor de Europese Business Wallet. Aanvullende belangstelling voor het rapporteurschap wordt schriftelijk geïnventariseerd.
Momenteel wordt gewerkt aan het opstellen van de mandaatsnotities. Naar aanleiding van de besluitvorming in de Tweede Kamer heeft het lid Van de Sanden een tweede notitie geschreven, waarin hij nog steeds bepleit ook in de Eerste Kamer een of meer rapporteurs te benoemen op dit dossier.
Het BNC-fiche met betrekking tot de voorstellen COM(2025)836 - Omnibus AI en COM(2025)837 - Omnibus Digitaal zijn op 12 december 2025 aangeboden door het kabinet en is bijgevoegd. De minister van EZ is eerstverantwoordelijke, in nauwe samenwerking met BZK en J&V. In een korte appreciatie naar aanleiding van een overleg in de Tweede Kamer over de Telecom-Raad (21501-33, 1180) is op 3 december 2025 het volgende gedeeld:
"Veel aanpassingen binnen de omnibussen kan het kabinet steunen en zijn in lijn met de Nederlandse inzet. Een aantal voorstellen lijkt echter verder te gaan dan het versimpelen, verduidelijken en stroomlijnen van wetgeving. Bij een aantal van deze wijzigingen heeft het kabinet zorgen dat er geen sprake is van een verlaging van regeldruk, dat deze het niveau van gegevensbescherming wezenlijk verminderen of mogelijk de nationale competenties rondom nationale veiligheid aantasten. Ook stelt de voorgestelde omnibus de implementatie van de AI-verordening verder uit dan het kabinet noodzakelijk acht en is dit uitstel onduidelijk geregeld." [...]
"Nog verder uitstel van de AI-verordening zorgt in de ogen van het kabinet juist voor meer onzekerheid voor ondernemers en is daarom geen effectieve manier om de regeldruk van de AI-verordening te verlagen."
M.b.t. COM(2025)838 - Digitale bedrijfswallets, agendapunt 5 - is nog geen BNC-fiche ontvangen.
COM(2025)837
De Commissie beoogt met het Omnibus-pakket een brede harmonisatie en technische opschoning van bestaande digitale regelgeving. Doel hiervan is het wegnemen van inconsistenties en het vergemakkelijken van naleving, met name voor kleinere ondernemingen ten behoeve van versterking van de innovatiekracht binnen de Europese Unie.
NB: Voorstel COM(2025)836 in dit pakket (agendapunt 3) bevat "stop-the-clock" voorstellen, bedoeld om de inwerkingtreding van onderdelen van de AI-verordening uit te stellen. Dit impliceert dat er druk wordt gelegd op het Europese wetgevingstraject in de Raad en het Europees Parlement om snel tot een afronding te komen.
Artikel 40 Reglement van Orde van de Eerste Kamer luidt:
-
1.Commissies die de benoeming van een of meer rapporteurs wenselijk achten, stellen hiervoor een gemotiveerd voorstel op en leggen dit aan de Kamer ter besluitvorming voor.
-
2.In het voorstel worden in elk geval opgenomen:
-
a.de opdracht van de rapporteur of rapporteurs,
-
b.een indicatie van de duur van de werkzaamheden en
-
c.een indicatie van de benodigde ambtelijke ondersteuning.
-
3.Een rapport wordt na gereedkomen aan de Voorzitter aangeboden, die het naar de betrokken commissie of commissies doorgeleidt
3.COM(2025)836
Proposal for a Regulation amending Regulations (EU) 2024/1689 and (EU) 2018/1139 as regards the simplification of the implementation of harmonised rules on artificial intelligence (Digital Omnibus on AI)
Beslispunt
Bestaat de wens in de commissie(s) het voorstel in behandeling te nemen? Zo ja, apart of in gezamenlijkheid met de andere voorstellen?
Toelichting
Onder verwijzing naar de toelichting onder agendapunt 2 ligt de vraag voor of de commissie(s) dit voorstel, onderdeel van het Digitale Omnibuspakket, in behandeling wil(len) nemen.
COM(2025)836
De bestaande AI-verordening treedt gefaseerd in werking. (Regels m.b.t . verboden AI en generatieve AI gelden al.) M.b.t. de regels voor hoog-risico-AI, die vanaf zomer 2026 in werking zullen moeten treden voorziet de Europese Commissie op basis van consultaties moeilijkheden, zoals trage aanwijzing van bevoegde autoriteiten en het ontbreken van geharmoniseerde standaarden. Om deze knelpunten te verhelpen, stelt de Commissie gerichte vereenvoudigingsmaatregelen voor om een tijdige en evenredige implementatie van de AI-verordening mogelijk te maken.
Bespreking
4.COM(2025)835
Communication from the Commission: Data Union Strategy - Unlocking Data for AI
Beslispunt
Bestaat de wens in de commissie(s) het voorstel in behandeling te nemen? Zo ja, apart of in gezamenlijkheid met de andere voorstellen?
Toelichting
Onder verwijzing naar de toelichting onder agendapunt 2 ligt de vraag voor of de commissie(s) dit voorstel, onderdeel van het Digitale Omnibuspakket, in behandeling wil(len) nemen. Het betreft een mededeling en geen wetgevend voorstel.
COM(2025)835
De nieuwe Data Union-strategie schetst aanvullende maatregelen om meer hoogwaardige data voor AI beschikbaar te maken door de toegang uit te breiden, zoals via datalabs. Er wordt een Data Act Legal Helpdesk opgezet, als aanvulling op verdere maatregelen ter ondersteuning van de implementatie van de Data Act. Daarnaast versterkt de strategie de Europese datasoevereiniteit door een strategische aanpak van het internationale databeleid: een anti-lek-gereedschapskist, maatregelen ter bescherming van gevoelige niet-persoonsgebonden data en richtlijnen om een eerlijke behandeling van EU-data in het buitenland te beoordelen.
Bespreking
5.COM(2025)838
Proposal for a Regulation on the establishment of European Business Wallets
Beslispunt
Bestaat de wens in de commissie(s) het voorstel in behandeling te nemen? Zo ja, apart of in gezamenlijkheid met de andere voorstellen?
Toelichting
Onder verwijzing naar de toelichting onder agendapunt 2 ligt de vraag voor of de commissie(s) dit voorstel, onderdeel van het Digitale Omnibuspakket, in behandeling wil(len) nemen.
Er is nog geen BNC-fiche ontvangen.
COM(2025)838
Dit voorstel zal Europese bedrijven en organisaties in de publieke sector voorzien van een uniforme digitale tool, waarmee zij hun activiteiten en interacties kunnen digitaliseren die nu in veel gevallen nog persoonlijk moeten plaatsvinden. Bedrijven zullen documenten digitaal kunnen ondertekenen, voorzien van een tijdstempel en verzegelen; veilig geverifieerde documenten kunnen creëren, opslaan en uitwisselen; en veilig communiceren met andere bedrijven of overheidsinstanties in hun eigen land en in de andere 26 lidstaten.
Het opschalen van een bedrijf in andere lidstaten, het betalen van belastingen en het communiceren met overheidsinstanties zal in de EU eenvoudiger zijn dan ooit.
Bij brede toepassing zullen de Europese bedrijfswallets Europese bedrijven in staat stellen administratieve processen en kosten te verminderen en tot wel €150 miljard per jaar te besparen.
Bespreking
